Imunoglobulini

700 595 RSD
IgD
1.100 935 RSD

1. Šta su imunoglobulini?

Imunoglobulini ili antitela su proteini koji se nalaze u krvi. Pripadaju gama-globulinskoj frakciji i stvaraju ih plazma ćelije ili plazmociti koji nastaju od limfocita nakon njihovog kontakta sa antigenima kao što su bakterije, virusi, paraziti, životinjski proteini, itd. Imunoglobulini su antigen specifični, što znači da kada antigen uđe u naš organizam, prepoznaju ga, vezuju se za njega i neutrališu. Na ovaj način sprečavaju širenje infekcije i pomažu organizmu da se izbori sa njom. Imunoglobulinima u borbi protiv infekcija pomažu i druge komponente imunog sistema kao što su fagociti ili ćelije koje uklanjaju infektivne agense.

2. Koje vrste imunoglobulina postoje? Koja je njihova uloga u vašem telu?

Postoje nekoliko vrsta imunoglobulina: lgA, lgD, lgE, lgG i lgM.

IgA antitela su jedna od 5 klasa imunoglobulina u našem organizmu. Mogu se naći u krvi gde pružaju dodatnu podršku u borbi protiv infekcija, ali je glavno mesto njihovog delovanja sluzokoža nosa, usta, pluća, crva, genitalnih organa, itd. gde se u sekretu koji oblaže mukozne membrane ovih sistema nalazi IgA i sprečava ulazak infektivnih agenasa ovim putem u organizam.

IgE ili imunoglobulin E posreduje u alergijskim reakcijama organizama, kao i u borbi protiv parazitskih infekcija. Kod ljudi koji su alergični koncentracije IgE antitela su povećane. Pored ukupne koncentracije IgE antitela, mogu se određivati IgE antitela za pojedinačne supstance koje izazivaju alergiju. Usled alergijske reakcije posredovane IgE antitelima javljaju se simptomi poput crvenila kože, kašlja, svrab i suzenje očiju, a u težim slučajevima otežano disanje, gušenje i anafilaktički šok.

IgG antitela su najzastupljenija u organizmu, oko 75% . Štite telo od infekcija. Nakon određenih infekcija stvara se trajni imunitet u vidu IgG antitela koja su specifična za taj infektivni agens i kada god organizam dođe u kontakt sa njim IgG antitela će ga prepoznati i neutralisati ne dozvoljavajući da se infekcija razvije. Mogu da prođu kroz placentu i na taj način zaštite fetus od infekcije.

IgM antitela su značajna za akutnu infekciju jer se prva sintetišu. Najveća su od svih antitela što im olakšava da vežu antigene i neutrališu ih. Često se određuju zajedno sa IgG antitelima na određeni infektivni agens kako bi se utvrdilo kada se infekcija dogodila.

IgD je najmanje zastupljen od svih imunoglobulina. Njegova uloga još uvek nije u potpunosti istražena. Nalazi se na površini B limfocita i pretpostavlja se da ima ulogu u njihovoj aktivaciji i regulaciji njihove funkcije.

3. Kada je i zašto potrebno odrediti imunoglobuline?

Najčešće se određuju IgG, IgM i IgA. Ako su koncentracije ovih antitela povećane ili snižene to ukazuje na određene zdravstvene probleme: bakterijske ili virusne infekcije, imunodeficijencije (stanje smanjene sposobnosti organizma da se bori protiv infekcije i drugih bolesti), autoimuni poremećaji, određene vrste kancera kao što je multipli mijelom.