Infekcije urinarnog trakta

Infekcije urinarnog trakta su najčešće bakterijske infekcije koje utiču na funkciju urinarnog sistema, koji obuhvata: bešiku, bubrege, uretere i uretru. Ovaj članak ima za cilj da pruži informacije o uzrocima, simptomima i opcijama lečenja infekcija urinarnog trakta.

Uzroci infekcija urinarnog trakta

Urinarne infekcije su najčešće uzrokovane bakterijom Escherichia coli (E. coli), koja se normalno nalazi u gastrointestinalnom traktu, ali može da migrira u urinarni trakt i izazove infekciju. Druge bakterije, kao što je Staphilococcus saprophyticus, takođe mogu izazvati urinarne infekcije. Faktori koji povećavaju rizik od urinarnih infekcija uključuju: lošu higijenu, seksualnu aktivnost, anatomske abnormalnosti urinarnog trakta, oslabljen imuni system, trudnoća i godine (stariji i deca su skloni infekcijama urinarnog sistema). Takođe, urinarne infekcije su češće kod osoba ženskog pola. Kod seksualno aktivnih žena rizik za urinarne infekcije povećava i upotreba određenih sredstava kontracepcije - spermicidna sredstva i dijafragma.

Simptomi infekcije urinarnog trakta se mogu razlikovati, ali najčešći su:

• učestalo mokrenje, osećaj potrebe za mokrenjem češći nego obično;
  • bol, peckanje ili neprijatan osećaj tokom mokrenja;
  • tup bol ili nelagodnost u donjem delu stomaka;
  • neprijatan miris urina.

Lečenje infekcija urinarnog trakta

Ako sumnjate na urinarnu infekciju, važno je da potražite pomoć lekara zbog postavljanja dijagnoze i lečenja. Tretman obično uključuje:

• antibiotike - Vaš lekar će propisati antibiotike u cilju eliminacije bakterijske infekcije. Veoma je važno da se sprovede kompletan ciklus terapije u skladu sa propisanim, čak i ako se simptomi poboljšaju pre završetka terapije;
  • povećan unos tečnosti – unos vode može pomoći u izbacivanju bakterija iz urinarnog trakta;
  • sredstva protiv bolova pri mokrenju - mogu se preporučiti lekovi koji se izdaju bez recepta za ublažavanje bolova i nelagodnosti tokom mokrenja.

Sprečavanje infekcija urinarnog trakta

Postoje mere koje možete preduzeti kako biste smanjili rizik od urinarnih infekcija:

• hidrirajte se - pijte adekvatnu količinu vode dnevno da biste održali protok urina i izbacili bakterije;
  • primenjujte adekvatnu higijenu urinarnog trakta;
  • za osobe ženskog pola - nakon korišćenja toaleta obrišite urogenitalnu regiju u smeru od napred prema nazad kako biste sprečili širenje bakterija na urinarni trakt;
  • urinirajte posle seksualne aktivnosti;
  • izbegavajte zadržavanje mokraće duže vreme jer to može omogućiti razmnožavanje bakterija;
  • primenjujte tuširanje umesto dugog sedenja u kadi tokom kupanja;
  • nosite pamučno donje rublje koje omogućava cirkulaciju vazduha i smanjuje nakupljanje vlage;
  • izbegavajte iritirajuće proizvode poput alkalnih sapuna i sprejeve za žensku higijenu u predelu genitalija, jer mogu da naruše prirodnu ravnotežu bakterija i povećaju rizik od infekcije.

Prepoznavanje simptoma i pravovremeno traženje pomoći lekara je od suštinskog značaja za dijagnozu i lečenje. Razumevanjem uzroka i praktikovanjem preventivnih mera, možete smanjiti rizik od urinarnih infekcija i održati zdrav urinarni sistem. Ako sumnjate na urinarnu infekciju, konsultujte se sa svojim lekarom u cilju dobijanja odgovarajuće dijagnoze i terapije.